Tiberius Bratu este arhitect în Cluj-Napoca și teoretic și-ar permite orice mașină proaspăt ieșită de pe porțile fabricii. A ales însă să investească în două „bunicuțe” sexy rău MG vechi de 50 de ani, aduse tocmai din SUA. De 8 ani arhitectul restaurează la cele două autoturisme britanice.
Unul dintre cei mai cunoscuți arhitecți din Cluj-Napoca, Tiberius Bratu a organizat luna trecută un eveniment dedicat posesorilor și iubitorilor de mașini de epocă și retro. A reușit să aducă, în parcarea restaurantului Rod, autoturisme nu doar extrem de valoroase, ci și extrem de rare.
Printre ele s-au numărat replicile a două autoturisme de acum 85 de ani, reconstruite de la zero. Este vorba despre un spectaculos Delage Aerodynamique 1937/1938, reconstruit și deținut tot de un clujean. Modelul în cauză a avut doar două exemplare, care au dispărut în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.
Cel de-al doilea autoturism recreat tot în România este un Peugeot 402 Aerodynamique, după un model din 1936. Acesta a și fost expus în 2017, la Salonul Retromobile Paris.
Potrivit arhitectului, în Cluj-Napoca sunt, în momentul de față cel puțin 200 de mașini de epocă. Și el deține două autoturisme MG, din anii `60, pe care le-a adus tocmai din Statele Unite ale Americii, deși marca este una englezească.
Procesul de restaurare a mașinilor arhitectului se întinde pe 8 ani
Deținerea unei asemenea bijuterii în garaj vine însă cu o serie de provocări, nebănuite la început de drum. Poți să le achiziționezi cu bani puțini, însă să ai de investit apoi sume considerabile în restaurarea lor. Poți să nu găsești piesele sau mecanicii pricepuți.
Arhitectul Tiberius Bratu spune că în viață l-a ghidat entuziasmul și mai puțin calculele stricte, atât în viața personală, cât și în domeniul auto și până la urmă le-a dus la bun sfârșit pe toate.
„Mașinile erau într-o stare absolut deplorabilă și d-asta mi le-am și permis. La vremea la care le-am luat poate m-am aruncat un pic cam în față. Nu am făcut nicio estimare, pentru că știam că dacă o să pun pe hârtie tot am de făcut mă demoralizez și n-o să mai fac”, spune Tiberius Bratu.
Are însă câteva sfaturi pentru cei care vor să investească în așa ceva, iar răbdarea este unul dintre ele. Procesul de restaurare a autoturismelor achiziționate de el se întinde pe nu mai puțin de 8 ani. Îi sfătuiește pe pasionați, de asemenea, să știe înainte de achiziție ce brand și model vor să cumpere, din considerente financiare:
„Trebuie să te orientezi înainte spre ce vrei să iei, pentru că cu cât modelul este mai scump, cu atât trebuie să te aștepți că piesele sunt mai rare și mai scumpe. Ideea ar fi să îți faci un buget înainte să te arunci în orice proiect din acesta de restaurare. Pleci cu mare entuziasm la tine, crezi c-o să termini mâine și-o să te plimbi cu ea, dar un astfel de proiect durează și din motive care nu țin de tine. Provocările pot fi să nu găsești un meseriaș bun, să nu găsești o piesă, să aștepți după un plan de fabrică, să nu găsești documentări. Toate acestea pot fi provocări”, completează Tiberius Bratu.
Pasiunea pentru mașinile de epocă a existat de când se știe, însă abia acum 8 ani a avut curajul chiar să devină posesor de o asemenea bijuterie. Spune că deși pare că le-a trecut vremea și le vedem mai ales la expoziții, toți posesorii de astfel de bijuterii pe două roți au intenția de a le conduce, din acest motiv se și dedică întru totul restaurării lor.
„Oamenii care au astfel de mașini simt o atracție față de trecut, nu neapărat pentru domeniul auto, în general. Așa că și în domeniul auto sunt orientați spre mașini vechi mai degrabă decât noutăți. Aceste mașini au fost concepute să fie conduse, nu pentru expoziție. Ele merită conduse, merită să fie în elementul lor, pe șosea”, concluzionează arhitectul.