Studenții și profesorii de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca vor participa în toamnă la cea mai dificilă competiție dedicată vehiculelor solare, care se va desfășura în Australia. Au pregătit un vehicul de 250.000 de euro, cu care speră să se claseze pe primele poziții.
Studenții și profesorii de la mai multe facultății din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca se pregătesc pentru cea mai dură competiție din lume dedicată vehiculelor solare.
Bridgestone World Solar Challenge va avea loc în toamnă și presupune traversarea continentului, exclusiv cu vehicule solare, care trebuie să fie încărcate doar de la soare. Cei 3.200 de kilometri sunt parcurși în general în 4-5 zile.
UTCN a mai participat la astfel de competiții și are deja două vehicule care au „ieșit la pensie”. Cele două vehicule cu care a participat UTCN la alte competiții de profil au fost expuse săptămâna trecută la Bistrița, la Ziua Porților Deschise a extensiei Bistrița a Universității Tehnice.
„Al treilea vehicul solar este în construcție la Cluj. Fac parte dintr-un proiect pe care l-am început în 2019, proiect la care participă studenți și cadre didactice. Încercăm să implicăm cât mai mulți studenți în proiectele astea, astfel încât ei prin modul în care se alătură acestei echipe să învețe. Practic ei învață participând la astfel de proiecte interne în Universitatea Tehnică”, explică Ștefan Breban, conferențiar la Facultatea de Inginerie Electrică a UTCN și unul dintre coordonatorii proiectului.
Prof. Ștefan Breban și Călin Neamțu, coordonatorii proiectului
3.200 de km, în 5 zile, doar cu ajutorul soarelui
Este prima competiție de o asemenea anvergură la care participă echipa UTCN. Cei 3.200 de kilometri vor fi parcurși cu o viteză medie de 90 de km/h și se va folosi exclusiv energia de la soare, cu ajutorul panourilor solare montate pe mașină. Echipele participante nu au voie să încarce mașinile în alt mod. Cele mai bune echipe termină competiția în aproximativ 4 zile și jumătate.
„Evident există o provocare majoră în ceea ce privește greutatea și aerodinamica mașinii, iar acestea sunt probleme pe care studenții trebuie să le rezolve. Modul în care construim mașina, să fie cât mai ușoară și să consume energie cât mai puțină. Cursa este una de anduranță, este cea mai dură din lume în acest moment. Cele două vehicule au participat la curse de 24 de ore, dar acolo am avut voie să încărcăm bateria și să ne continuăm cursa. În Australia nu avem voie să facem acest lucru”, explică Călin Neamțu, profesor la Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției din cadrul UTCN.
Practic, studenții încearcă să rezolve niște probleme, rezultatele având șanse mai apoi să ajungă în industria auto, Mai ales că unele dintre probleme încă nu și-au găsit rezolvarea nici măcar la mașinile de serie.
Vehiculul solar cu care UTCN participă la competiția din Australia costă 250.000 de euro și este cea mai performantă din cele 3 construite de studenți și profesori până acum. Universitatea a avut și sprijinul mediului privat, printre sponsori numărându-se Bosch sau Banca Transilvania.
„Costurile sunt mari, dar costul financiar este estimat undeva la 250.000 de euro pentru mașina de anul acesta, care va probabil cea mai performantă din ce am construit până în acest moment, dar costurile care contează din punctul nostru de vedere ca și profesori este ceea ce învață studenții, ceea ce reușesc să transpună din teorie în practică și atunci practic acestea nu pot fi cuantificate în euro sau în lei, credem că câștigul este mult mai mare”, mai spune profesorul Călin Neamțu.
Piloții sunt studenții de la UTCN
La proiect participă studenți de la Inginerie Electrică, Inginerie Mecanică și Robotică, dar și de la Automatică și Calculatoare și Autovehicule Rutiere, Mecatronică și Mecanică.
Cei care vor pilota vehiculul sunt tocmai studenții. Pentru competiție este nevoie de minim 6 piloți, întrucât aceștia au voie să conducă doar câte două ore după care trebuie să facă pauză. Cum sunt aleși ne explică profesorul Ștefan Breban:
„Cei care au carnet minim categoria B se manifestă corect la volan și preferabil să nu aibă greutatea mai mare de 80 de kg. Până la 6 piloți trebuie să ai în competiție, nu au voie să conducă mai mult de două ore, trebuie să schimbi piloții des”.