De câte ori ai avut emoții când te-ai deplasat cu bicicleta din punctul A în punctul B și ai fost nevoit să-ți lași mijlocul de transport de „izbeliște” ? După o bicicletă furată, Horea Toniuc, un tânăr inginer aerospațial, și-a pus în cap să elimine astfel de griji din capul bicicliștilor cu un produs pe cât de necesar, pe atât de inovator: o parcare smart pentru biciclete. Primele astfel de parcări au fost amenajate în Clu-Napoca și este doar primul pas până la o rețea cu zeci de astfel de „fortărețe” smart.
Horea Toniuc are 27 de ani, este din Bistrița, însă de mai bine de 3 ani s-a stabilit în Cluj-Napoca. Pasionat de tehnologie și IT, tânărul s-a specializat în inginerie aerospațială la University of Southampton din Marea Britanie.
A și avut ocazia să profeseze în domeniu, la o companie cu sediul în Cluj-Napoca, până în perioada pandemiei. Se ocupa de simulările structurale pentru compartimentele de stocare din avioanele Airbus A350.
Acum, Horea lucrează la un start-up din Marea Britanie, care face simulări mecanice pentru 3D printing. Se concentrează, de asemenea, pe o idee care își are „sămânța” încă din 2019. Este vorba despre o parcare inteligentă pentru biciclete.
Amator de transport pe două roți, Horea a văzut necesitatea unui loc securizat unde să-și țină bicicleta în urmă cu mai mulți ani. Încă din 2017, de pe vremea studenției, Horea folosește bicicleta ca mijloc de transport. Atât în Marea Britanie, unde a studiat, cât și în Clujul aglomerat, aceasta este o idee excelentă.
Își căra bicicleta în spate zilnic 5 etaje, de frica hoților
„Am început să lucrez la ideea aceasta cu parcările securizate pentru biciclete din 2020, dintr-o nevoie personală. Stăteam în Mănăștur, la etajul 5 și trebuie să îmi duc bicicleta pe scări în apartament, în fiecare zi, pentru că mergeam cu bicicleta la muncă. Atunci mi-a venit ideea și-am zis să o îmbunătățesc cu o aplicație, pentru a elimina și cheia fizică, pe care o poți rătăci ușor”, povestește Horea Toniuc pentru Oameni din Cluj.
Proiectul a rămas însă în spatele minții, până la finalul anului 2021, când a citit un articol despre niște tineri care au prezentat o idee similară la un eveniment dedicat programatorilor din Oradea.
Fără să stea pe gânduri, bistrițeanul i-a contactat și astfel a luat naștere Rastel.io, la care lucrează intens deja de mai bine de un an, alături de alți trei ingineri software.
Cum funcționează „fortăreața” smart pentru biciclete
Momentan, echipa a reușit să amenajeze două astfel de parcări. Una a fost făcută de la 0 la Liberty Technology Cluj, unde o cafenea a vrut să încurajeze mersul pe bicicletă și oferă o cafea gratuită celor care își lasă bicicleta în pacarea securizată. O altă parcare smart a fost amenajată într-un garaj transformat din Mănăștur.
Echipa Rastel.io a beneficiat de o finanțare de la European Institut of Technology pentru dezvoltarea primei parcări securizate de la Liberty Technology Cluj, iar suma rămasă a fost folosită pentru amenajarea garajului transformat. Cele două parcări smart sunt disponibile de mai bine de jumătate de an.
Practic accesul în parcarea securizată se face cu o aplicație și un cod QR. Acesta este cel care „deschide” ușa fortăreței din metal.
„Toți utilizatorii pot să vadă în aplicație toate locațiile din oraș, iar când se apropie, parcarea devine disponibilă, iar ei o pot accesa. Fiecare are un cod QR, iar cei care vor să își lase bicicleta acolo trebuie să scaneze acest cod QR, care le deschide ușa de la parcare. Cei care folosesc parcarea pot să primească recompense de la companiile afiliate”, explică Horea.
Potențial de business: cât costă o parcare smart pentru biciclete
Tânărul pune la punct alături de colegii săi o rețea pilot cu 20-30 astfel de locații, toate accesibile prin aplicație. Deși se ia în calcul colaborarea cu autoritățile locale, parcările securizate vor fi și vândute, iar cei care vor să se promoveze prin intermediul aplicației o pot face, de asemenea.
„Noi vindem pacarea cu 5.000 de euro, însă prețul poate să difere în funcție de dotări. Dacă, de exemplu, e independentă energetic și are panou fotovoltaic și nu mai are nevoie de racordare la rețea, prețul crește puțin. Mai avem un pachet care conține senzori care spun câte locuri sunt ocupate și trimit alerte. E un pachet suplimentar, care crește costurile. Am avut cereri și de la dezvoltatori imobiliari, dar încercăm să mergem și spre municipalități”, mai spune Horea.
Prima rețea de parcări smart va fi amenajată în Oradea, echipa lucrând momentan la identificarea zonelor de interes pentru bicicliști unde să le amplaseze. Printre cei care au făcut posibil asta se numără Make IT in Oradea și Asociația Pedalăm. Implementarea unei rețea cu câteva zeci de astfel de parcări costă între 50.000 și 70.000 de euro.
S-au mai arătat intereate autoritățile locale din Brașov, Iași, Cluj și din câteva sectoare din București.
„Feedback-ul a fost bun, toți au spus că e nevoie de așa ceva pentru bicicliști, partea cea mai complicată pentru autoritățile publice e să găsim parteneriatul care să fie okey pentru toată lumea și să fie și legal. Noi vrem să încurajăm mersul pe bicicletă, am constatat că e esențial pentru mersul pe bicicletă ca posesorii să aibă parcări sigure și accesibile. Am văzut că există aplicații similare care recompensează transportul sustenabil. Noi dăm posibilitatea părților terțe, că sunt companii, municipalități, ONG-uri, care vor să se promoveze și să promoveze mersul pe bicicletă să creeze o campanie prin aplicația noastră”, completează tânărul.
Horea spune că parcările respective sunt foarte sigure, mai ales că pot fi dotate de exemplu cu senzori de mișcare, care să îți trimite alerte dacă există mișcări ciudate în interior, când ușa e închisă. De asemenea, în parcare au acces doar utilizatorii aplicației, care sunt validați automat, iar dacă dispare o bicicletă, se poate verifica cine a fost ultima persoană care a fost acolo.
FOTO: Luana Șeu
VIDEO: Gabriel Neacșu